יום שבת, 29 במרץ 2014

שאלות ותשובות בנושא כסא בטיחות לרכב ובוסטר

שאלה : אנחנו חוששים לאבד קשר עין עם ילדינו, כשהוא במושב האחורי, ורוצים להעביר אותו קדימה. האם זה מומלץ?
תשובה : לא. על פי מחקרים שנערכו, ישיבה של הילד במושב האחורי מקטינה את הסיכוי לתמותת ילדים בלא פחות מאשר כ-37% ביחס לישיבה במושב הקדמי. אין ספק שישיבה מאחור היא הבטוחה ביותר. באם אתם מעוניינים בכל זאת לשמור על קשר עין עם ילדיכם, אתם יכולים להתקין בשמשה האחורית ברכב מראה, שתסייע לכם לראות אותו.

שאלה : הבת שלנו, בת 6, אינה מגיבה כראוי למושב הבטיחות. היא צורחת, מתפרעת ומנסה להשתחרר ממנו. האם משהו לא בסדר? ומה ניתן לעשות?
תשובה : הקשיים של ילדתכם מעידים, ככל הנראה, על הידוק לא נכון של הכיסא לגופה, או על חוסר התאמה מבחינת מימדי המושב. מושב שמותקן על פי הספר מאפשר להכניס אצבע אחת בלבד בין גוף הילדה לבין הרצועות שלו - בדקו אם אכן כך המקרה אצלכם, ושנו את ההידוק בהתאם. אבזם החיבור בין הרצועות צריך להיות סגור ומונח בקו גובהו של בית השחי של הילדה. ככלל, חשוב לתרגל עם הילדים הטמעה של הרגל במושב הבטיחות, ורצוי מגיל צעיר ככל האפשר.

שאלה : האם ניתן להעביר תינוק בן 8 חודשים ששוקל 10 ק"ג לכסא בטיחות עם כיוון הנסיעה?
תשובה : יש להושיב תינוק נגד כיוון הנסיעה עד גיל שנה לפחות, גם במידה ומשקלו עולה על התווית ה-9 ק"ג, שהינה הגבלת המשקל להושבת תינוק עם כיוון הנסיעה בישראל. במידה והתינוק לא עבר את גיל שנה, יש להמשיך ולהושיבו נגד כיוון הנסיעה בכסא בטיחות / סל קל תואם. הסיבה לכך נעוצה בעובדה שהעצמות והגידים של ילדך עדיין אינם מפותחים דיים לישיבה עם כיוון הנסיעה וראשו כבד ביחס לגוף. לכן, במצב של תאונה הוא עלול להיפגע כתוצאה מכך שגופו אינו חזק דיו לספוג את אנרגיית הבלימה. 

שאלה : מהו בסיס למושב בטיחות ומה ההבדל בין בסיס ISOFIX ו- LATCH ?
תשובה: בסיס למושב בטיחות הוא שיטת עיגון, בה לא עוגנים את המושב על ידי חגורת הבטיחות המובנית ברכב, אלא באמצעות נקודות עיגון או לולאות המתחברות לשלדת הרכב, כמו גם רצועות מיוחדות. בכלי רכב חדשים, שיוצרו לאחר שנת 2000, לרוב לא ניתן למצוא התקנים מובנים לחיבור לבסיס קבוע, הממוקמים בין גב המושב לתחתית המושב האחורי ברכב. בסיס LATCH הוא שיטת עיגון אמריקאית ואילו בסיס ISOFIX הוא שיטת עיגון אירופאית. ההבדל ביניהן הוא באופן העיגון עצמו: בסיס ה-ISOFIX מתקבע לרכב באמצעות אבזמי מתכת מוארכים, המתחברים אל חלקו האחורי של מושב הרכב (בדרך בה מתחברת חגורת הבטיחות לאדם בוגר). בסיס LATCH בנוי כטבעות עגינה אשר נמצאות בין מושב הרכב לשלדה שלו, אליהן משחילים את רצועות כסא הבטיחות ומהדקים לצורך קיבוע ואבטוח.

שאלה : מה ניתן לעשות במידה וברכב שלי ישנה כרית אוויר צידית?
תשובה : בין אם כרית האוויר היא קדמית או צידית, במצב של תאונה היא מסוכנת עבור ילדים ועלולה לגרום לפגיעות חמורות אצלם. עם זאת, עד היום אין נתונים מקצועיים המעידים על פגיעות בקרב ילדים, שהיו חגורים כראוי, כתוצאה מהפתיחה של כרית אוויר צידית במהלך תאונה. בכל מקרה, מומלץ לעיין בספר ההוראות של הרכב. יש לבחון היכן ממליץ היצרן למקם את מושב הבטיחות של הילד, כמו גם האם ניתן לנטרל בכל זאת את כרית האוויר הצידית בדרך כלשהי.

שאלה: היכן רצוי לאחסן מושב בטיחות שמוצא מן הרכב?
תשובה : על מנת שהכיסא יישמר לאורך זמן, נדרש להקפיד על מספר דגשים הנוגעים לאיחסונו. ראשית, כדי למנוע נזקים או עיוותים לשלד המושב, רצוי להקפיד על אריזה שלו. האיחסון צריך להיות במקום קריר ויבש, שאינו חשוף באופן ישיר לקרני השמש. הגם שהשמת חפצים על גבי הכיסא, למטרת חיסכון במקום, עשויה להיות מפתה, אין לעשות זאת.

שאלה : עד כמה חשוב להתבונן על תאריך התפוגה של מושב הבטיחות? האם מושב פג תוקף עלול להיות מסוכן?
תשובה : תאריך התפוגה של כל מושב בטיחות מוטבע לרוב בתחתית הצד האחורי שלו. אין כיום תמימות דעים מוחלטת בנוגע לחשיבות תאריך התפוגה, עם דעות לכאן ולכאן. ובכל זאת, על מנת לא לקחת סיכונים חשוב שלא להשתמש בכיסא הבטיחות למעלה משש שנים לאחר שנת הייצור שלו, או בהתאם לפרק הזמן המתואר בוודאי בחוברת ההוראות. זאת עקב סכנות של היחלשות החומרים מהם עשוי המושב, שיפור טכנולוגיות ייצור המושבים או שינויים שונים בתקני הבטיחות הנדרשים בישראל.

שאלה: איננו מעוניינים לקחת סיכונים, ורוצים לבחור בכיסא שעומד בכל תקני הבטיחות. איך נוכל להבטיח זאת?
תשובה : מושבי בטיחות, על מנת שיהיו בטוחים, צריכים לכלול על גביהם את אחד מתווי התקן הבאים: מוצרים ישראלים צריכים לעמוד בתו התקן הישראלי, המבטיח שנציג מטעמו של מכון התקנים נכח בביצוע המבחנים למוצר המיועד, ואישר לו להיות משווק בארץ. המכון מאשר לרכוש מושבים העומדים בתו התקן ECER44/03/04 האירופאי או FMVSS213 האמריקאי, שעומדים בדרישות ההגנה המקובלות על הילד. המחמירים יכולים לבחור במושבים שעומדים בדרישות תו התקן האוסטרלי או הגרמני, שניתנים רק לאחר בדיקות מקיפות עוד יותר.

שאלה : האם ניתן לחגור ילד בן 7 שנים באמצעות חגורת הבטיחות הרגילה של הרכב המושב האחורי ?
תשובה : חגורת הבטיחות של הרכב מותאמת עבור אדם בוגר שגובהו עולה על 145 ס"מ או ילד בגיל 9 לערך, ובתנאי שגובהו עולה על 145 ס"מ ומשקלו עולה על 18 ק"ג. במידה וילדך לא עונה על קריטריונים אלו, עלייך להושיבו במושב בוסטר המותקן במושב האחורי של רכבך. הבוסטר מגביה את גוף הילד ומתאים בין מידת גופו למידותיה של חגורת הבטיחות, בכדי שחגורת הכתף תעבור מעל כתפו ובמרכז בית חזהו, ושחגורת האגן  תהיה ממוקמת בצורה ראויה על האגן שלו ולא על הבטן. הבוטסר הינו מוצר חובה שאין לדלג עליו. נסיעה ללא בוסטר מעמידה את הילד בפני פגיעות חמורות במצב של תאונה.   

שאלה : קיבלנו מושב בטיחות יד שניה מבני משפחה, הוא נראה מצוין. בדקנו את תוקפו וראינו שהוא לשלוש שנים נוספות. הבעיה היחידה היא שקיבלנו אותו ללא חוברת ההוראות שלו, מכיוון שהיא אבדה. מה ניתן לעשות על מנת להיות בטוחים כי הוא מעוגן נכון אל הרכב?
תשובה : ראשית, חשוב לציין שהתקנה של כסא הבטיחות בצורה נכונה היא אקוטית לרמת היעילות שלו וליכולתו להגן על הילד כראוי במצב תאונה. בנוסף, מומלץ לפנות אל היצרן או היבואן בארץ ולשאול אותו האם באמצעותו לשלוח הוראות התקנה בדואר, או לחילופין האם ישנן הוראות התקנה באינטרנט. בנוסף, ניתן לבקש את שירותי ההתקנה שלו וללמוד כיצד יש לעגן כראוי את כסא הבטיחות הספציפי עליו מדובר. 

שאלה: מה עושים עם מושבי בטיחות כאשר משכירים רכב בחו''ל? האם לקחת איתנו את המושבים מהארץ?
תשובה : לא מעט הורים שואלים את השאלה הזו. למען הנוחות שלכם, מומלץ לבחור בחברות השכרת רכב אשר מאפשרות להשכיר את הרכב כשבתוכו כבר כיסא בטיחות מטעמה של החברה. הדבר מייקר אמנם את מחיר ההשכרה, אך מקל מאד על ההתנהלות של הנוסעים , שגם כך עלולה להיות מורכבת בעת השכרת רכב.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה