מבחני ריסוק - מושבי בטיחות לרכב

כיסא בטיחות לרכב, מעצם ההגדרה שלו, נמדד על פי פרמטר מרכזי אחד: רמת הבטיחות שהוא מעניק לתינוק היושב בתוכו. כיסא שנכשל בפרמטר הזה הופך למעשה לחסר תועלת במקרה חירום, ולכן מסכן את חיי התינוק. על מנת ללמוד על רמת הבטיחות של דגם ספציפי של כיסא בטיחות, וזו הנקודה החשובה באמת, ראוי לבחון את הציון שהוא קיבל במבחני הריסוק. מה כוללים המבחנים האלה? האם ישנו הבדל בין המבחנים האמריקאיים לאירופאיים? ואיך יודעים את הציון שקיבל דגם מסוים במבחן?

קווים לדמותם של מבחני הריסוק
מבחני ריסוק נערכים במכונים ייעודיים בעולם, כאשר לצורך הביצוע שלהם נלקח דגם ספציפי של מותג מסוים. המבחנים באים לבחון, פשוטו כמשמעו, כיצד מתפקד הכיסא במקרה של תאונת דרכים, חלילה, כאשר בעיקרו של דבר ההתייחסות כאן היא לפגיעות חזיתיות ברכב. המטרה לראות איזו הגנה מספק הכיסא לרכב בתרחיש של התנגשות מדומה של כלי הרכב עצמו, מה שבא לידי ביטוי במספר פרמטרים: מושב שיקבל ציון גבוה, של ארבעה או חמישה כוכבים (מתוך חמישה מקסימליים) הוא כזה שלא מתעקם או מתנתק מהבסיס שלו בעת פגיעה, וחשוב לא פחות – הפגיעה ברכב לא מביאה להשלכת התינוק מהמושב, מה שכרוך כמעט תמיד בסכנת חיים ממשית עבורו. המבחנים באים לבחון, בהמשך לכך, גם את הנדסת האנוש של כל מושב ואת ההתאמה שלהם למידותיו של התינוק שעתיד לשבת בהם.


חשוב להדגיש כי מבחני הריסוק אינם כוללים כחלק אינטגרלי בהם, בנקודת הזמן הנוכחית, בדיקות להגנה שמספק הכיסא מפני פגיעות צד, כמו גם את היכולת שלו לספק מענה בטיחותי גם כשהתינוק יושב נגד כיוון הנסיעה . יצרנים המחליטים לבצע את בדיקת פגיעת הצד, לרוב אלה המובילים והגדולים יותר, יבחנו זאת באופן עצמאי, אך התוצאה רחוקה מלהספיק: הבדיקות אינן אחידות, לא מאפשרות השוואה בין דגמים שונים ועלולות להיות מוטות לטובת החברה שמזמינה אותם.

הנושא של בדיקות צד הוכנס לראשונה לתקן האירופאי החדש לכיסאות בטיחות, ה-i-size, כאשר הצפי הוא שתוך מספר שנים בחינה זו תהיה בסיסית גם במבחני הריסוק, בתום הליך הדרגתי. נכון לעכשיו, בדיקות הצד מקובלות הרבה פחות בארצות הברית מאשר באירופה.
מומלץ לראות את הסרטון הבא המסביר על התקן החדש:



מבחני ריסוק: אמריקאיים מול אירופאיים
בישראל, משווקים הן מושבי בטיחות שעומדים בתקן האירופאי (ECE-R44.04) והן כאלה שעומדים בתקן האמריקאי (FMVSS 213). ראוי לתת את הדעת על הבדלים מסוימים הקיימים בנוגע למבחני הריסוק, תנאי בסיסי לעמידה בתקן, במסגרת כל אחד מהם. הבדל ראשון הוא שעל פי התקן האמריקאי, נדרשות החברות המשווקות את מושבי הבטיחות לבצע את המבחנים בעצמן, כאשר הרשות לבטיחות בדרכים בארצות הברית, ה-NHTSA, בוחנת בעצמה כיסאות, באופן מדגמי, בהתאם להיצע שלהם בשוק או לדרישות ספציפיות של צרכנים. לעומת זאת, על פי התקן האירופאי נדרשת מעבדה חיצונית לאשר את כיסא הבטיחות עוד טרם יציאתו לשוק, וביצוע מבחן הריסוק הוא תנאי בסיסי לצורך זה.

הבדל מהותי שהתקיים במשך שנים נוגע למהירות ההתנגשות החזיתית אשר נמדדת במבחנים אלה. לראיה, הדרישה של האיחוד האירופאי לערוך את הבדיקות במהירות של 50 או 64 קמ''ש (בהתאם לסוג הכיסא), בעוד שבארצות הברית המהירות עמדה על 48 קמ''ש בלבד - מהירות הנמוכה מזו של מבחני הריסוק לרכב עצמם. לפני מספר חודשים חל שינוי מסוים, שעה שנשיא ה-Consumer Reports, הגוף הצרכני הנחשב לגדול ביותר בעולם, הצהיר על הוספת 8 קמ''ש לבדיקות המבוצעות על ידו, גם בארצות הברית, מה שמגדיל את האנרגיה הנוצרת בהתנגשות בעשרות אחוזים. ייתכן שמדובר בסנונית ראשונה לקראת הגדלת המהירות כסטנדרט גם בבדיקות האמריקאיות. ניתן לקרוא על כך עוד בבלוג של אבי ורון.

אז מה עדיף?
בכל הנוגע להשוואה בין התקנים האמריקאיים לאלה האירופאיים מבחינת הבטיחות, עד לפני מספר שנים נראה היה שידם של כיסאות בטיחות שעומדים בתקן האירופאי על העליונה. כך, למשל, מחקר אמריקאי אשר נערך ב-2007 על ידי אותו Consumer Reports מצא כי הבדיקות הנערכות במסגרת המבחנים האירופאיים רחבות יותר, מה שמביא לכך שהכיסאות עומדים, בסופו של יום, בסטנדרטים גבוהים יותר של בטיחות. מידע נוסף על המחקר מופיע בכתבה שפורסמה באתר דה מארקר.

יחד עם זאת, הנחת היסוד של מומחים כיום בתחום היא שהחלק הארי של מושבי הבטיחות האירופאיים מחזיקים כיום בפועל באותו תו תקן אירופאי השקול למעשה לזה האמריקאי, כך שההבדלים האלה מתבטלים להם מבחינה מעשית.

הדגמים המשווקים בישראל
מאפייני השוק החופשי מביאים לכך שבישראל עלולים להיות משווקים לא מעט כיסאות שאינם זכו בהכרח לציונים מקסימליים במבחני הריסוק. עם זאת, סקירה מהירה מראה שמרביתם מחזיקים בציון של ארבעה כוכבים במבחני הריסוק, המספק הגנה הנחשבת למספקת בהחלט עבור התינוק הנמצא בהם. יש בנמצא דגמים בודדים שזכו בחמישה כוכבי בטיחות (דוגמת קוסקו סנרה), ולעומתם כאלה שהבדיקה האחרונה שלהם הביאה לציון פושר של שלושה או שני כוכבים: Recaro Performance Ride או Britax DualFix, בין השאר.

אתרים שונים מאפשרים צפייה בתוצאות הבדיקה של דגמים שונים, ללא תשלום, ובכלל זה אתרי ארגון חברות הביטוח האמריקאי IIHSמועדון הרכב הגרמני ADACמועדון הרכב השוויצרי TCS ואחרים.

אז מה למדנו?
    1.      מבחני הריסוק הם מהותיים בקביעת רמת הביטחון של כיסא בטיחות ועמידתו בתקנים.
    2.      המבחנים בודקים את תפקוד הרכב במקרה של תאונת דרכים (דגש על פגיעה חזיתית, נכון לעכשיו) והנדסת האנוש שלו.
    3.      ישנם הבדלים במבחני הבטיחות בין התקן האמריקאי לתקן האירופאי, כאשר האחרון נחשב למעט מחמיר יותר.
    4.      ההבדלים בין התקן האמריקאי לאירופאי מתחילים להיות מטושטשים.
    5.      רוב מושבי הבטיחות המשווקים בישראל מחזיקים בציון מספק של ארבעה כוכבים במבחני הריסוק.

תגובה 1:

  1. מבחני ריסוק רכבים הם חובה לכל מי שעולה על הכביש וחשוב לא לשכוח גם לעשות "ביטוח אונליין ללא כל פשרות ביטוח הוא חובה פשוט במדינת ישראל וכמות התאונות בכבישים לא נגמרת!

    השבמחק